روزهای روشنی برای شیائومی در جریان است، اما حتی در اوج موفقیت هم گاهی با چالشهایی روبرو میشویم. پس از نمایش چشمگیر مدل SU۷ در پیست نوربرگرینگ (Nürburgring) و ثبت ۲۸۹ هزار پیشسفارش برای شاسیبلند آینده این برند (YU۷)، این شرکت اکنون در حال مدیریت بحران کوچکی است.
حرارتی که از ترمزهای شاسیبلند YU۷ Max در طول یک آزمایش پیست برای رسانهها خارج و باعث تعجب برخی شد، مشکلی است که این شرکت اکنون با آن مواجه شده است.
شعلهور شدن ترمزها در پیست
جمعه گذشته، ویدئویی از یک شیائومی YU۷ Max در پیتلین (pit lane) یک پیست مسابقه منتشر شد که ترمزهایش در حال شعلهور شدن بودند. این وضعیت خوبی نیست، چرا که این خودرو یک سوپر شاسیبلند رده بالا از این برند است که از یک سیستم دو موتوره، ۶۸۲ اسب بخار قدرت و ۸۶۶ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. طبیعتاً، این قدرت زیاد نیازمند ترمزهای عالی است.
در ویدئو، تکنسینهایی را میبینیم که در چند سانتیمتری شعلههای باز روی کالیپر، ایستادهاند، در حالی که یکی از آنها دما را اندازهگیری میکند. طبق دستگاهی که استفاده میکنند، لنتهای ترمز در دمای ۶۱۹ درجه سانتیگراد قرار داشتند، در واقع ۵۰ درجه کمتر از نقطهای که آلومینیوم شروع به ذوب شدن میکند.
قابل ذکر است که این شعلهها از نوعی نیستند که در گذشته از سوپرکارهایی با سیستمهای کربن سرامیک دیدهایم. در عوض، بیانیه شیائومی به CarNewsChina توضیح میدهد که این ترمزها به دلیل مواد آلی موجود در لنتهای با فلز کم (low-metallic pads) شعلهور شدهاند.
توضیح شیائومی
ظاهراً، این وضعیت که دمای ترمزها از ۶۰۰ درجه سانتیگراد تجاوز میکنند، کاملاً طبیعی است و مشکل بزرگی نیست، چرا که آنها به درستی به کار خود ادامه دادهاند. علاوه بر این، لازم به ذکر است که شیائومی میگوید خودروی مورد نظر از ترمزهای احیاکننده (regenerative brakes) خود به درستی استفاده نمیکرده است. YU۷ Max دارای حالت “Master Mode” با بازیابی انرژی پیشرفته است. هنگام استفاده از این سیستم، ترمزهای اصطکاکی نیازی به انجام کار زیادی ندارند، چرا که سیستم بازیابی انرژی میتواند تا ۰.۲G نیروی ترمزگیری را فراهم کند.
در عوض، به نظر میرسد که این مدل YU۷ تنها بر ترمزهای اصطکاکی متکی بوده است. با توجه به اینکه وزن آن حدود ۲٫۳ تن است، جای تعجب نیست که ترمزها تا حد نهایت خود تحت فشار قرار گرفتهاند.
تفاوت با نقص ترمز در مدلهای قبلی
جالب اینجاست که این وضعیت ظاهراً با نقصهای بزرگ ترمز که در سایر خودروهای شیائومی مشاهده شده، متفاوت است. در مواردی از اواخر سال گذشته، دو سدان مختلف SU۷ دچار تصادفات بزرگی شدند که ترمزهایشان به طور کامل از کار افتاد. به نظر میرسد آن موارد به قطعات ترمز مربوط میشدند که اصلاً برای استفاده در پیست در نظر گرفته نشده بودند. در مقابل، لنتها و دیسکهای ترمز در YU۷ در این ویدئوی جدید برای این کار مناسب هستند.
نظرات کاربران