نگاهی به یک حرکت نوآورانه در تبلیغات نیکوکاری

در روزهای گذشته، کمپین «میشه موهاش مثل روز اول بشه» از سوی مؤسسه خیریه محک، یکی از تأثیرگذارترین نهادهای مردمی حمایت از کودکان مبتلا به سرطان، با رویکردی نوین در حوزه ارتباطات بازاریابی به اجرا درآمد. این کمپین که با هدف تأمین هزینه‌های درمانی کودکان تحت حمایت محک طراحی شده، توانسته است طی مدت زمان کوتاهی توجه گسترده مخاطبان را در فضای مجازی و غیرمجازی به خود جلب کند.

شهرزاد طلوعی، مدیر ارتباطات بازاریابی و تبلیغات مؤسسه خیریه محک، به تشریح ابعاد مختلف این کمپین پرداخت.

قدم‌های پیوسته و موثر برای دستیابی به اهدافی بزرگ

به گفته مدیر تبلیغات بازاریابی محک، این کمپین با تمرکز بر میانگین هزینه سالانه درمان یک کودک مبتلا به سرطان، که رقمی در حدود ۱۳۰ میلیون تومان برآورد می‌شود، شکل گرفته و از مشارکت نیکوکاران برای تأمین بخش یا تمام هزینه درمان یک یا چند کودک بهره گرفته است.

«ارقامی که حامیان محک در این کمپین اهدا کرده‌اند، فارغ از کوچک یا بزرگ بودن، سهم‌ موثری در تامین نیازهای درمانی و پیمودن مسیر بازگشت به زندگی ایفا می‌کنند و معنایی فراتر از یک کمک مالی ساده دارند. ما با طراحی این کمپین تلاش کردیم مفهومی عاطفی و قابل لمس را در قالب طرحی ساده از چهره‌ی بهبود یافته‌ی کودک به جامعه منتقل کنیم و چگونگی دستیابی به اهدافی بزرگ با برداشتن قدم‌های کوچک را یاداور شویم.»

شهرزاد طلوعی با تاکید بر اینکه موسسه خیریه محک در طی 33 سال خدمت رسانی و حمایت از کودکان مبتلا به سرطان محک همواره با تکیه بر همت عالی جامعه نیکوکار ایران موفق به تحقق ماموریت خود شده است ادامه داد: «این کمپین با ترغیب مشارکت کنندگان به دعوت از نزدیکان خود به حمایت، ترویج فرهنگ نیکوکاری را به عنوان یکی از روش‌های نوین تبلیغات موسسات مردم نهاد در نظر داشته است و با حمایت گسترده کاربران در فضاهای آنلاین و آفلاین، به کمپینی موفق تبدیل شده است که رسالت فرهنگ‌سازی نیکوکاری اثربخش را نیز به ثمر رسانده است..»

3

رسانه‌های متنوع برای مخاطبانی متفاوت

در بخش آفلاین، محک با استقرار سازه‌های تبلیغاتی تعاملی و حضور نمایندگان محک در مراکز خرید و اماکن فرهنگی و عمومی پر بازدید، توانست ارتباط مؤثری با مخاطبان فضای آفلاین برقرار کند و پیام اثربخشی اقدامات فردی را در تحقق اهداف جمعی به گوش مخاطبان برساند.

در همین حال، بسترهای آنلاین نیز به‌ویژه در قالب به اشتراک گذاری محتوا و دعوت از دیگران برای حمایت، نقش مهمی در درگیر کردن مخاطبان ایفا کردند. تا این لحظه، نزدیک به ۷ هزار نفر از کاربران فضای دیجیتال به صورت تعاملی در این کمپین مشارکت داشته‌اند و هنرمندان و چهره‌های سرشناس بسیاری نیز همراه آن شده‌اند.

آماری امیدبخش برای کودکان در حال درمان؛ بیش از 33000 نفر در طی این کمپین مشارکت مالی داشته‌اند و بیش از 8 میلیارد تومان حمایت نیکوکارانه جمع‌آوری شد

درحال حاضر بیش از30هزار کودک تحت حمایت موسسه خیریه محک قرار دارند و 13000 کودک در حال گذراندن دوره درمان هستند. هزینه درمان یک کودک مبتلا به سرطان در طی سال به صورت میانگین معادل مبلغ 130 میلیون تومان است که کمپین مذکور جهت تامین بخشی از این هزینه طراحی و اجرا شد.

بر اساس گزارشات فعلی اخذ شده تا پیش از پایان رسمی کمپین، بیش از 33000 نفر مشارکت مالی مستقیم داشته‌اند و مجموع مبالغ جمع‌آوری‌شده به بیش از 8 میلیارد تومان رسیده است. حمایتی درخور نیکوکاران و مخاطبان محک، که نور امیدی برای کودکان محک شد. شهرزاد طلوعی در این خصوص می‌گوید: «این سطح از مشارکت، نه‌تنها تأییدی بر اثربخشی محتوای کمپین و شیوه‌های ارتباطی ماست، بلکه بیانگر اعتماد عمیق جامعه به محک و اهداف انسان‌دوستانه‌اش است.»

اهمیت نقش حامیان رسانه‌ای در تحقق اهداف نیکوکارانه

کمپین «میشه موهاش مثل روز اول بشه» با حمایت رسانه‌ای سازمان‌ها، آژانس‌های تبلیغاتی، صاحبان رسانه‌ و اشخاص حقیقی  مختلف توانست دامنه تأثیر خود را گسترش دهد. بر اساس استراتژی‌های تبلیغاتی موسسه خیریه محک و با توجه به لزوم حفظ تمرکز هزینه‌‌کرد جهت درمان کودکان، سیاست کلی جلب حمایت نیکوکاران حقوقی برای پوشش رسانه‌ای تبلیغات محک در خصوص این کمپین نیز نقش موثری در رساندن پیام محک به مخاطبان و تقویت دیده‌شدن این کمپین داشته است.

شهرزاد طلوعی در این‌باره تأکید می‌کند:

«سازمان‌های مردم‌نهاد مانند محک با محدودیت‌های بودجه‌ای جدی در حوزه تبلیغات مواجه هستند. این محدودیت‌ها ما را وادار می‌کند تا برای رساندن صدای‌مان به مخاطب، بیش از هر چیز بر همراهی و حمایت رسانه‌ای تکیه کنیم. همراهی این حامیان نه‌تنها امکانی برای افزایش اثربخشی کمپین‌های ماست، بلکه نشانه‌ای از مسئولیت‌پذیری اجتماعی برندها در قبال سلامت کودکان و آینده جامعه است.»

نگاهی به آینده: توسعه مشارکت رسانه‌ای و جلب حمایت معنوی

در پاسخ به پرسشی درباره رویکرد آینده محک در حوزه تبلیغات، مدیر ارتباطات بازاریابی و تبلیغات این مؤسسه اعلام کرد که هدف بلند مدت، توسعه همکاری‌های راهبردی با رسانه‌ها و برندهاست؛ با تأکید بر جلب حمایت رسانه‌ای و تبلیغاتی نیکوکاران حقوقی و افزایش ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی.

«ما باور داریم که صدای محک باید فراتر از یک مؤسسه خیریه شنیده شود؛ صدایی که از امید، همدلی و مسئولیت اجتماعی سخن می‌گوید و مروج فرهنگ نیکوکاری است. در آینده، تلاش خواهیم کرد هم‌افزایی با رسانه‌ها و نهادهای اجتماعی را تقویت کنیم تا این صدا رساتر، گسترده‌تر و تأثیرگذارتر به گوش جامعه برسد و به رسالت خود در راستای فرهنگ‌سازی نیکوکاری نیز عمل کرده باشیم.»

منبع

مطالب پیشنهادی

اشتراک‌گذاری این مطلب:

نظرات کاربران

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *