فرارو- قیمت مرسدس بنز C200 L در بازار جهانی قریب 35 هزار یورو است. در ایران فقط در دسترس جانبازان قرار میگیرد و درمقایسه با مدلهایی که خریدشان برای متقاضیان عادی امکانپذیر است، با قیمت منطقیتری پا به بازار میگذارد. بهمحض ورود به بازار آزاد اما بازی عوض میشود.
بهگزارش فرارو؛ قیمت مرسدس C200 L در بازار آزاد فعلا قریب 15 میلیارد تومان است. با احتساب نرخ روز ارز رسما با یک خودرو 160 هزار یورویی سروکار داریم که چهار تا پنج برابر بازار جهانی تخمین زده میشود. باکنارهم گذاشتن یکسری از دادهها متوجه میشویم خود کمپانی مرسدس بنز بابت فروش هر مدل چیزی بین چهار تا نهایتا 10 هزار یورو سود میکند اما بیخ گوش خودمان حاشیه سود محصولی مثل مرسدس بنز C200 L برای یک فروشنده یا بهاصطلاح دلال به بیش از 150 هزار یورو میرسد!
سود بنز برای خود آلمانیها چقدر است؟
محاسبه سود تولید هر مدل بنز برای آلمانیها به عدد دقیقی نمیرسد. با این حال کنارهم گذاشتن آخرین دادههای رسمی و غیررسمی میتواند نمای واضحتری از میزان درآمدزایی آنها بابت فروش محصولات ارائه کند.
سال 2024 با خروج بیش از دو میلیون و 500 هزار مدل مرسدس بنز از خط تولید در تیپها و نسخههای مختلف بهپایان رسید و گفته میشود 14 میلیارد یورو سود ناخالص بهخاطر فروش این حجم از مدلها نصیب کارخانه شده است. تعداد دقیق مدیران و کارگران مرسدس بنز بیش از 100 هزار نفر تخمین زده میشود و بهخاطر تفاوت جایگاه و رده و این چیزها نمیتوانیم متوسط سود هر کدام از ماشینهای مرسدس بنز را برای این افراد تخمین بزنیم.
پس از کسر هزینههای تولید و سایر پارامترهایی که روی دست کمپانی هزینهتراشی دارد، نهایتا حداقل چهار هزار یورو بابت فروش هر مدل به اسم سود تمام میشود.
سود فروش هر کدام از مدلهای مرسدس بنز میتواند با این عدد آخر تفاوت داشته باشد. جوریکه بابت مدلهایی که سود بیشتری وسط است، این عدد تا مرز 10، 12 هزار یورو هم میرسد که حتی با فرض چنین عددی، فاصله زیادی با بیخ گوش خودمان دارد.
سود بنز برای هر دلال در ایران چقدر است؟
مرسدس بنز C200 لانگ یکی از جدیدترین مدلهای وارداتی در برهه جدید است. از سال گذشته بهواسطه ایجاد سامانه یکپارچه جانبازان در صف ورود به ایران قرار گرفت ولی بهخاطر محدودیت و سقف ارزی واردات خودرو، فقط بخشی از جانبازان به امثال C200 لانگ دسترسی دارند.
مرسدس بنز C200 لانگ در بازار جهانی یک خودرو 35 هزار یورویی است و طبق دستهبندیهای وزارت صمت فقط جانبازان 70 درصد به بالا مجوز خرید و واردات چنین مدلی را دارند. اگر قیمت روز یورو را ملاک قرار بدهیم باید ارزش مرسدس بنز C200 L یا همان لانگ را چیزی معادل سه میلیارد و 300 میلیون تومان بدانیم. همین؟ نه قیمت خودرو وارداتی در ایران سازوکار خاص خودش را دارد.
تعرفه واردات خودرو باعث میشود قیمت روز مدلهای وارداتی با چیزی که مثلا در دبی حاکم است تفاوت داشته باشد. تازه واردات خودرو جانبازان تعرفه کمتری درقیاس با واردات خودرو متقاضیان عادی دارد و عددی که برای این دسته از متقاضیان آب میخورد، جنبه منطقی بیشتری پیدا میکند. اما به محض ورود به بازار آزاد، بازی عوض میشود.
مرسدس بنز C200 L سال 1403 و در بدو ورود به بازار با عدد و رقمهای خیرهکنندهای آگهی میشد؛ مثلا 35 تا 37 میلیارد تومان! حالا با فروکش کردن تب واردات بنز به ایران بعد از پنج سال توقف اجباری، اوضاع تاحدودی بهتر شده و همین مدل را قریب 15 میلیارد تومان برای فروش میگذارند که معادل عددی نزدیک 160 هزار یورو است. متوجه شدید؟ خودرو 35 هزار یورویی را در ایران 160 هزار یورو برای فروش میگذارند!
تعرفه واردات خودرو چه نقشی در بازی دارد؟
تعرفه واردات خودرو گاهی قیمت تمامشده یک محصول در ایران را تا دو، سه برابر بازار جهانی بالا میبرد. هنوز جدول تعرفه واردات خودرو در سال جاری رسمی نشده و با گذشت تقریبا سه ماه از سال جدید، خبری از تعیین تکلیف تعرفه واردات نشده است. علی ایحال در قانون بودجه 1404 صحبتهایی درباره اعمال تعرفه 100 درصدی برای تمام مدلهای وارداتی وجود دارد که به وضوح نسبت به تعرفههای سال 1403 بیشتر است.
تعرفه واردات خودرو در سال 1403 برای سامانه متقاضیان عادی بسته به حجم موتور خودرو چیزی بین 20 تا 90 درصد بود اما سازوکار واردات خودرو جانبازان تفاوت زیادی با متقاضیان عادی داشت. با این حال همان مدلهایی که بهخاطر عبور از سقف محدودیتهای ارزی در دسترس بخشی از متقاضیان قرار گرفتند، با تفاوت قیمت خیرهکنندهتری روانه بازار آزاد شدند و افزایش احتمالی تعرفه واردات میتواند قیمت تمامشده مدلهای وارداتی را از عدد و رقمهای فعلی بالاتر ببرد.
نظرات کاربران