لبوبو و صفهای چند کیلومتری برای خریدش در گوشه و کنار جهان یکی از تصاویر پر تکرار این روزهای دنیا هستند. هزاران نفر از سانفرانسیسکو تا شیکاگو ساعتها در صف منتظر میمانند تا یک عروسک تقریبا ۱۰ سانتی با لبخندی عجیب و دندانهای تیز بخرند.
به گزارش فارس، عروسکی که هیچ قابلیت خاصی ندارد و کاملا معمولی است اما برای خریدش باید تقریبا از شب قبل در صف باشید و ۴۰ دلار هزینه کنید. البته اگر خواهان یک نسخه معمولی آن باشید و شانس با شما یار باشد و آن را پیدا کنید!در سانفرانسیسکو، صفهای طولانی جلوی دستگاه خرید لبوبو چنان از کنترل خارج شده که پس از درگیری با اسپری فلفل و سرقتهای خیابانی فروش حضوری متوقف شده است.
جنجال انگلیسیهایی که از ۳ صبح در خیابانهای منچستر و لندن صف میکشند کار دیگر فروشگاهها را مختل کرده است. چینیها به فروشگاه Pop Mart مرکز خرید این عروسک هجوم بردهاند. بیش از هزار نفر در استرالیا ۸ ساعت منتظر باز شدن مرکز خرید بودند.
جالب است که بدانید این عروسک نه تنها خیابانهای اروپا و آسیا را فتح کرده بلکه در دنیای مجازی هم بیش از ۱.۵ میلیون پست با این هشتگ منتشر شده است. پستهایی با موقعیتهای جغرافیای مختلف که مردم تصاویر عروسک جدیدشان را در صفحاتشان به اشتراک گذاشتهاند! اما نکته قابل توجه این است که ۸۰ درصد از خریداران این عروسک بزرگسالان هستند.
پشت پرده جهانی شدن یک عروسک!
لبوبو اما فقط یک عروسک نیست. نمادی است از یک جنون جهانی برای چیزی کوچک، عجیب و ظاهراً بیاهمیت. چیزی که برای بسیاری از مردم، تبدیل به معیار غیررسمی موقعیت اجتماعی شده است. در منطق پنهان پشت این تب جهانی، اگر شما بتوانید ساعتها برای خرید یک عروسک کلکسیونی در صف بایستید، هزینهاش را بپردازید و آن را به رخ بکشید، یعنی در طبقه مرفهی قرار دارید! اما سر و کله این عروسک از کجا پیدا شد که جهان را اینطور سر کار گذاشت؟! لبوبو اولینبار توسط کِیسینگ لانگ هنرمند هنگ کنگی طراحی شد و یک عروسک معمولی بود که اقبال خاصی نداشت تا اینکه لالیسا خواننده مشهور کیپاپ تصویری از لبوبو متصل به کیفش را منتشر کرد و نوشت:”Labubu is my baby.” لبوبو بچهی منه! بعد از آن، چهرههایی مثل ریحانا، دوا لیپا و نورت وست هم لبوبو را به نمایش گذاشتند. حضور لبوبو در هفته مد پاریس و جشنواره کن باعث شد لبوبو از یک اسباببازی خاص، به نمادی از فشن و سبک زندگی لاکچری تبدیل شود.
تب جهانی لبوبو به ایران میرسد!
در ایران، لبوبو هنوز تبدیل به یک ترند ویروسی مثل آنچه در آمریکا، اروپا یا چین رخ داده، نشده، اما با یک سرچ ساده میتوانید شاهد آغاز موج کوچکی از محبوبیت آن باشید به طوری که احتمالا تا ماههای آینده استقبالی بیشتر از سایر کشورها را ببینیم! طرفداران لبوبو در ایران چیزی بین ۳ تا ۱۰ میلیون تومان برای خرید آن هزینه میکنند هر چند نسخههای موجود در کشورمان اصلی نیست! از دیگر شگفتیهایی که این عروسک به وجود آورده باید بگوییم در سیدنی نفرات جلویی صف، جایشان را به قیمتهای بالایی میفروشند. حتی استرالیاییها خواهان این شدند که هر نفر فقط حق خرید یک لبوبو داشته باشد تا نفرات آخر صف بی نصیب نمانند. جامعه شناسان تب خرید لبوبو را به خرید اسپینرهای دستی که پیشتر جهانی شده بود تشبیه کردند و گفتهاند:«این رسماً نسخه ۲۰۲۵ اسپینرهای دستیست.»
دست دومهایی که گران میارزند
این عروسکها بهصورت جعبههای شانسی (Blind Box) به فروش میرسند. یعنی هنگام خرید، خریدار نمیداند دقیقاً کدام مدل از مجموعه لبوبو را خواهد داشت. همین شیوه فروش نهتنها باعث افزایش جذابیت و فروش این عروسکها شده، بلکه بازار خرید و فروش نسخههای بازشده و نایاب آنها را نیز بسیار داغ کرده است.قیمت رسمی هر جعبه لبوبو در فروشگاههای Pop Mart معمولاً بین ۲۸ تا ۴۰ دلار است. اما در پلتفرمهای خرید و فروش دستدوم نسخههایی که باز شدهاند و مدلهای خاص یا کمیاب بهشمار میروند با قیمتهایی چندین برابر به فروش میرسند. بعضی از نسخههای دست دوم ۳۰۰ یا حتی ۴۰۰ دلار قیمتگذاری شدهاند یعنی بیش از ۱۰ برابر قیمت اولیه یک جعبهی شانسی!
بزرگترهایی که بیشتر از بچهها عروسک میخرند!
بر اساس تحقیقات مؤسسه Circana، امروزه حدود یکپنجم از اسباببازیها و بازیها توسط افراد بالای ۱۸ سال و برای مصرف شخصی خریداری میشود. این بازار در حال رشد با سرعتی قابلتوجه است و به پدیدهای با عنوان «کیدالتها» (Kidults) شناخته میشود؛ بزرگسالانی که علاقهمند به آیتمها و سرگرمیهای کودکانه هستند.دلایل این گرایش متنوعاند: از جمله افزایش سن فرزندآوری، فشارهای روانی روزمره و اضطرابهای مزمن که بسیاری از افراد تلاش میکنند با بازگشت به نوستالژیهای کودکانه یا تملک اشیای بامزه و فانتزی، آنها را تسکین دهند. در واقع برای برخی از این بزرگسالان، خرید یک عروسک کوچک عجیبوغریب راهی است برای فرار کوتاهمدت از دنیای ملتهب اطرافشان!
نظرات کاربران