فرارو- محمد حسن خلیلی؛ متأسفانه با ورود به فصل تابستان و گرمتر شدن هوا، یکی از مواردی که چند سالی است کشور بیشتر با آن درگیر است، بحران قطعی برق و نوسانات و افت فشار برق بوده که همین امر سبب شده است تا هزاران مشترک خانگی را با مشکلات جدی روبرو کند.
به گزارش فرارو، متأسفانه یکی از بحرانهایی که در سالهای اخیر گریبان کشور را گرفته است، مسأله کمبود برق و ناترازی انرژی است که این مورد، با ورود کشور به فصل تابستان و گرمتر شدن هوا که با روشن شدن کولرها همراه است، نمود بیشتری پیدا میکند؛ تا جایی که دولت در سالهای اخیر مجبور شده برای رفع اندکی از این بحران، ساعات کاری در کشور را در فصل تابستان تغییر داده و خاموشیهای برنامهریزی شدهای را برای مردم در نظر بگیرد.
اما این بحران نه تنها دردسرهایی از جمله خاموشیهای مکرر و اختلال در روند کاری مردم را پدید آورده، بلکه در بسیاری از موارد، هزینههای مالی هنگفتی را نیز به مشترکان برق وارد کرده است. نمونه آن دو مورد از تجربه شخصی است که نگارنده از نزدیک خود شاهد آن بودم.
مورد نخست آن در ارتباط با خسارتی است که بر اثر نوسانات برق به تلویزیون یکی از اقوام نزدیک بنده وارد شد. روز گذشته بود که برای تعطیلی آخر هفته به خانه مادربزرگمان رفته بودیم. ایشان چند روزی بود که از خراب شدن تلویزیون خانهشان گلایه داشتند و خب میدانیم، افراد مسن به دلیل آنکه کمتر با اینترنت و فضای مجازی آشنایی دارند، به قول معروف، تلویزیون عصای دستشان است و خراب شدن تلویزیون یعنی کلافهگی مفرط؛ چرا که افراد مسن از اخبار گرفته تا اوقات نماز و… همه و همه را تنها از طریق تلویزیون مطلع میشوند.
به محض آنکه بنده وارد خانه مادربزرگمان شدم، ایشان با التماس و خواهش از من درخواست کردند اگر میشود نگاهی به تلویزیونشان بیندازم. تلویزیون ایشان از نوع الای دی و از برندهای معتبر داخلی است که دو یا سه سال پیش، خودمان برای ایشان خریداری کردیم. پس از اندکی کلنجار با تلویزیون متوجه شدم به احتمال زیاد برد پاور تلویزیون بر اثر نوسانات برق نیمسوز شده و آسیب دیده است؛ خصوصا وقتی نگاه کردم و دیدم ایشان با وجود آنکه در روزهای اخیر با نوسانات شدید برق در کشور، از محافظهای برق که در زمانهای وجود نوسان، بطور خودکار برق را قطع میکند، بر سر راه تلویزیون استفاده نکرده و همین امر سبب شده است تا قطعی و وصلیهاب اخیر برق کشور برق به تلویزیون ایشان آسیب وارد کند.
اما این مورد تنها موردی نبود که بنده به چشم شاهد آن بودم. سال گذشته در همین ایام تابستان بود که در خانه خودمان، به ناگاه متوجه شدیم ماشین لباسشویی ما که از برندی آلمان هم بود، از کار افتاده و وقتی با سرویس کار مربوط تماس گرفتیم و آمدند مسأله را چک کردند، گفتند به علت نوسانات برقی، برُد آن دچار سوختگی شده و چون این بردها وارداتی است، هزینه گزافی را متأسفانه بابت تعویض کامل بُرد متحمل شدیم.
اما قصد بنده از ذکر این دو مورد برای آن بود که بسیاری از مردم این روزها به علت آنکه در وهله نخست، شاید آشنایی کافی با موارد برقی نداشته باشند، از محافظهای برقی بر سر وسایل برقیشان استفاده نمیکنند و مُضاف بر اینکه استفاده از محافظهای برقی موجود در بازار علاوه بر اینکه هزینههای زیادی را بر مردم تحمیل میکند، لزوما بطور کامل از دستگاههای برقی آنها حفاظت نمیکند، پس راه حل چیست و چه کسی باید هزینه این خسارات را بدهد؟
مسأله از این جا جالبتر شد که امروز با خبری مواجه شدم مبنی بر اینکه مشترکان چگونه خسارت ناشی از برق را دریافت کنند؟
در این خبر، مدیرکل امور انرژی توانیر در گفتوگو با خبرگزاری ایسنا گفته بود خساراتی قابل پرداخت هستند که منشأ آنها در تأسیسات عرضه برق (در شبکه یا انشعاب) باشد و این خسارات منجر به آتشسوزی، انفجار یا آسیب فیزیکی به ملک یا افراد شده باشد و مواردی که ناشی از سوءاستفاده، نقص تجهیزات داخلی، یا نوسانات جزئی بدون منشأ مشخص باشند، تحت پوشش قرار نمیگیرند.
در واقع با این صحبتها طبق اعلام توانیر، عملا تنها به مواردی از سوی شبکه توانیر خسارت تعلق میگیرد که شبکه برق سبب وارد آمدن خسارتهای وسیع نظیر آتش سوزی شود و به مواردی نظیر سوختن و یا نیمسوز شدن وسائل الکترونیکی که بر اثر نوسانات برق رخ میدهد، خسارتی تعلق نمیگیرد؛ چرا که عملا هم اثبات آن دشوار است و هم اینکه عموم مردم دردسر آن را به جان نمیخرند.
حال با این شرایط، پرسشی که مطرح است، این است که چرا در این شرایط بحرانی برق که عملا مسئولان نیز به آن اذعان کردهاند، تمهیداتی اندیشیده نمیشود تا علاوه بر خاموشی و کمبود برق، مشترکان برق در این شرایط با هزینههای گزاف تعویض وسایل خانگی به علت سوختگی آن هم در زمانی که به علت نوسانات دلار، قیمت لوازم خانگی به شدت بالا رفته است، مواجه نشوند.
شاید کمهزینهترین راه در وهله اول برای دولت در این روزهای بیبرقی، اطلاعرسانی گسترده به مردم برای استفاده از محافظهای الکترونیکی مناسب خصوصا برای وسایل برقی حساس باشد و در وهله دوم، تخصیص بودجهای برای عرضه این محافظها به مشترکین برق باشد تا در موارد زیادی جلوی این خسارتها گرفته شود و در مرحله آخر، آن است که شرایطی فراهم شود تا در صورتی که چنین خساراتی به مشترکان برق وارد شد، بتوانند بدون تشریفات اداری زیاد، خسارت خود را دریافت کرده و بیش از پیش با اعصاب و روانشان در این روزهای گرم تابستان بازی نشود.
نظرات کاربران