کانسپت جدید مرسدس بنز که نسل بعد مدلهای الکتریکی اسپرت این کارخانه را نمایش میدهد، تحویل اولین تسلا بدون راننده به خانه مشتری، بازسازی مینی کلاسیک با همکاری طراح مشهور انگلیسی و خداحافظی مدیر ایتالیایی با رنو.
«سریعترین» ستاره بنز
به گزارش بی بی سی، AMG، زیرمجموعه ماشینهای اسپرت مرسدس بنز، از کانسپتی به نام GT XX رونمایی کرد که قرار است سال آینده به بازار عرضه شود. این ماشین یک سدان چهار در الکتریکی است که بیش از ۱۳۶۰ اسب بخار قدرت دارد و به گفته کارخانه سریعترین و قویترین ماشینی است که AMG تاکنون ساخته است.
GT XX روی پلتفرم جدیدی ساخته شده که AMG برای خودروهای الکتریکی ساخته است. ماشینی که بر اساس این کانسپت ساخته میشود، جانشین مدل بنزینی «GT چهار در کوپه» خواهد شد. نسل کنونی GT چهار در کوپه قوای محرکه هیبرید دارد و قویترین مدلش ۸۴۳ اسب بخار نیرو تولید میکند.
مرسدس بنز میگوید با نسل جدید مدل GT میخواهد به بالاترین عملکرد ممکن در یک خودروی برقی برسد و رکوردهای جدیدی ثبت کند.
GT XX دو موتور الکتریکی در عقب و یک موتور الکتریکی در جلو دارد. موتور جلو در شرایط عادی برای کاهش مصرف انرژی غیرفعال است و فقط در شرایط خاص مانند شتابگیری یا رانندگی در جاده لغزنده فعال میشود تا به چرخهای جلو نیروی بیشتری منتقل کند.
در پشت ماشین نمایشگری است که راننده میتواند پیامهای مختلف روی آن نمایش دهد
فرمان GT XX شبیه به ماشینهای مسابقات فرمول یک است
بنز میگوید حداکثر سرعت GT XX بیش از ۳۶۰ کیلومتر در ساعت است. شتاب ماشین اعلام نشده، اما پیشبینی میشود سرعتش در کمتر از دو و نیم ثانیه از صفر به صد کیلومتر در ساعت برسد. مرسدس بنز مسافتی که ماشین با هر بار شارژ طی میکند را اعلام نکرده، اما میگوید باتریها با فناوری تازهای ساخته شدهاند که با کمتر از پنج دقیقه شارژ میتوانند انرژی لازم برای پیمودن ۴۰۰ کیلومتر را ذخیره کنند.
کانسپت GT XX چهرهی تازه محصولات AMG را نمایش میدهد. کاپوت ماشین کشیده و بدنهاش عضلانی است، شیشه عقب حذف شده و جلوپنجره تمام جلوی ماشین را پوشانده است. بخشهایی از ماشین با الهام از بنز C 111 طراحی شده که از کانسپتهای مشهور بنز در دهه شصت و هفتاد میلادی بود.
چراغهای عقب مجموعهای از شش چراغ گرد شبیه موتور جتهای جنگنده است. بین چراغها یک نمایشگر با ۷۰۰ لامپ الائیدی است که راننده میتواند پیامهایی را روی آن نمایش دهد.
از فناوریهای تازهای که در ماشین معرفی شده قالپاقهایی است که هنگام ترمز باز میشوند تا با ورود هوا ترمزها خنک شوند. قالپاقها در سرعتهای بالا کل چرخ را میپوشانند تا مقاومت ماشین در برابر هوا کاهش یابد. انرژی لازم برای باز و بسته شدن قالپاقها با گردش چرخها تامین میشود.
ظاهر GT XX از کانسپت مشهور بنز در دهه شصت میلادی الهام گرفته است
اتاق مدل جدید AMG ترکیبی از داخل یک ماشین مسابقهای با امکانات یک ماشین لوکس است. صندلیها از جنس فیبر کربن است و بالشهای صندلی مانند ماشینهای مسابقات فرمول یک با قالبگیری بدن هر راننده و با چاپ سه بعدی ساخته میشود. نمایشگر روی داشبورد با زاویه رو به راننده است و شکل فرمان هم شبیه ماشینهای فرمول یک است.
طراحان بنز بخشهایی از اتاق را با استفاده از تایرهای بازیافتی ساختهاند. همچنین از چرم مصنوعی قابل تجزیهای استفاده شده که به طبیعت برمیگردد. AMG XX بلندگوهایی در کنار چراغهای جلو دارد که هنگام شتابگیری صدایی مانند یک ماشین اسپرت پخش میکند.
ماشینی که سال آینده بر اساس این کانسپت به بازار عرضه میشود با ماشینهایی مانند پورشه تایکان یا مدل اسپرت لوسید ایر رقابت خواهد کرد. AMG قرار است با استفاده از پلتفرم این ماشین یک شاسیبلند الکتریکی هم در سال ۲۰۲۷ به بازار عرضه کند.
ماشینهای الکتریکی AMG در حالی به بازار عرضه خواهند شد که برخی خودروسازان مثل پورشه، لامبورگینی و مازراتی عرضه مدلهای الکتریکی خود را به خاطر شرایط بازار به تعویق انداختهاند
تسلا مدل Y پس از نیم ساعت رانندگی خودران به مالکش در شهر آستین در ایالت تگزاس تحویل داده شد
تحویل تسلا بدون راننده
تسلا برای اولین بار ماشینی نو را به طور کاملا خودران به یکی از مشتریانش تحویل داده است. در ویدئویی که این شرکت منتشر کرده یک دستگاه مدل Y از محل کارخانه تسلا در شهر آستین در ایالت تگزاس بدون هیچ سرنشینی مسیری نیم ساعته را برای رسیدن به خانه مشتری طی میکند.
تسلا درباره نرمافزار و سختافزار سیستم خودران این ماشین اطلاعاتی منتشر نکرده است. در دفترچه راهنمای مدل Y، قابلیت رانندگی خودران تسلا با عنوان «رانندگی کاملا خودران (با نظارت)» معرفی شده و تنها در صورتی فعال است که دستهای راننده روی فرمان باشد و آماده باشد تا هر لحظه کنترل ماشین را در اختیار بگیرد.
اما در ویدئوی منتشر شده از تحویل مدل Y کسی در ماشین نیست. ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا بعدا اعلام کرد که کسی از راه دور هم در رانندگی دخالت نکرده است. در پایان این ویدئو ماشین پس از رسیدن به مقصد مقابل آپارتمانی توقف میکند که مشتری با چند کارمند تسلا منتظر هستند. کاربران شبکههای اجتماعی به این نکته هم توجه کردهاند که ماشین در منطقه توقف ممنوع پارک میکند.
ایلان ماسک پس از تحویل ماشین در پیامی در شبکه اجتماعی اکس از تسلا برای این کار تشکر کرد و نوشت: «تا جایی که میدانم این اولین بار است که یک ماشین بدون کنترل انسان چه در داخل خودرو و چه از راه دور به طور خودران در بزرگراه حرکت میکند.»
البته این ادعا درست نیست. شرکت ویمو، زیرمجموعه آلفابت (مالک گوگل)، از سال ۲۰۲۴ در شهرهای فنیکس، سانفرانسیسکو و لسآنجلس کارمندانش را با ماشینهای خودرانی جابهجا میکند که راننده ندارند و در بزرگراه حرکت میکنند.
ویدئویی که تسلا منتشر کرده نشان میدهد که هنگام رانندگی خودران هیچکس در ماشین نیست
تحویل خودرو به صورت خودران با آزمایش تاکسیهای خودران تسلا در شهر آستین همزمان شده است. در این آزمایش ده تا ۲۰ مدل Y به طور خودران مسافر جابهجا میکنند. خدمات این تاکسیها فعلا فقط برای کسانی است که توسط تسلا برای تماشا دعوت شدهاند و بیشتر خبرنگاران یا کسانی هستند که در شبکههای اجتماعی فعالند.
در هر تاکسی یک کارمند تسلا در صندلی کنار راننده نشسته تا اگر لازم شد ماشین را متوقف کند. تسلا همچنین از راه دور هم بر فعالیت تاکسیها نظارت دارد و اگر لازم باشد میتواند کنترل ماشین را در اختیار بگیرد.
از زمان آغاز این آزمایشها ویدیوهایی از اشتباه سیستم خودران تاکسیها منتشر شده که نشان میدهد ماشین وسط راه برای پیاده کردن مسافر توقف کرده یا ماشین بی دلیل ناگهان ترمز میکند.
ایلان ماسک سالها است که وعده میدهد همه ماشینهای تسلا روزی خودران خواهند شد و آینده شرکت را به موفقیت این سیستم گره زده است. او در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که تسلا تا سال ۲۰۲۰ یک میلیون تاکسی خودران خواهد داشت. این وعده عملی نشد و به نظر میرسد تسلا از رقیبانش در ساخت ماشین خودران عقب افتاده است.
با این حال تحویل ماشین به صورت خودران به مشتری هواداران آقای ماسک و تسلا را به هیجان آورده و آنها را نسبت به اضافه شدن فناوری خودران به محصولات تسلا امیدوار کرده است.
قیمت پایه مینی بازسازی شده بیش از صد هزار دلار است
مینی صد هزار دلاری
شرکت انگلیسی «وود اند پیکت» با همکاری ایان کالوم، طراح سرشناس خودروی انگلیسی یک مینی کلاسیک را با امکانات مدرن بازسازی کرده است.
وود اند پیکت از نامهای قدیمی صنعت خودروی بریتانیا است که حالا میخواهد با این پروژه دوباره به بازار برگردد. این شرکت در دهه شصت میلادی کارش را با لوکسکردن مینی آغاز کرد و خیلی زود به خاطر مشتریان هنرمند و ثروتمندش به شهرت رسید. بعدها رولزرویس، جگوار و رنجروور هم به فهرست ماشینهای سفارشی وود اند پیکت اضافه شدند.
ایان کالوم که سابقه مدیریت طراحی در جگوار و لندروور را دارد، آخرین نسل از مدل کلاسیک مینی را برای بازسازی انتخاب کرده که بین سالهای ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۱ ساخته میشد. آقای کالوم ظاهر کلاسیک ماشین را حفظ کرده، اما با تغییر سپر و چراغها و رینگهایی که خودش طراحی کرده فرمی مدرن به ماشین داده است.
وود اند پیکت در دهه شصت میلادی با لوکسکردن محصولات مینی به شهرت رسید
فرم کلاسیک اتاق ماشین حفظ شده است
موتور ماشین هم تقویت شده و ۱۱۰ اسب بخار نیرو دارد. وود اند پیکت میگوید رانندگی با آن بهمراتب سریعتر و لذتبخشتر از مدل اصلی است.
اتاق ماشین به سبک قدیم با چرم انگلیسی دستدوز، چوب و دکمههای فلزی تزیین شده و حال و هوای کلاسیک ماشین کاملا حفظ شده است. تنها یک نمایشگر کوچک به داشبورد اضافه شده که به تلفن همراه وصل میشود و امکاناتی مثل نقشه و پخش موسیقی را در اختیار راننده میگذارد.
اولین مدل این مینی کلاسیک برای دیوید گندی، مدل و چهره شناختهشده انگلیسی ساخته شده است. ماشین برای دیگر خریداران هم قابل سفارش است. هر دستگاه بهصورت سفارشی و با دست ساخته میشود و قیمت پایه آن ۷۵ هزار پوند (حدود ۱۰۳ هزار دلار) است.
لوکا دیمئو از سال ۲۰۲۰ مدیر گروه رنو بود
خداحافظی لوکا
لوکا دیمئو، مدیرعامل گروه رنو، اعلام کرد که از سمت خود کنارهگیری میکند. او که از سال ۲۰۲۰ هدایت این خودروساز فرانسوی را در یکی از بحرانیترین دورههایش برعهده گرفته بود، قرار است مدیر گروه کرینگ شود که مالک برندهایی چون گوچی و سن لوران است.
لوکا دیمئو کارش را در دهه نود میلادی در رنو آغاز کرد و بعد به تویوتا و فیات رفت. او پیش از پیوستن به رنو مدیر شرکت سئات از زیرمجموعههای گروه فولکسواگن بود. لوکا دیمئو زمانی به رنو پیوست که این شرکت بهخاطر همهگیری کووید، رابطهاش با نیسان و محصولاتی که طرفدار نداشت گرفتار بحرانی شدید بود.
آقای دیمئو ساختار رنو را دگرگون کرد و با تمرکز بر تولید ماشینهای الکتریکی و هیبرید محصولاتی به بازار عرضه کرد که باعث شد رنو از ضرر هفت میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورویی در سال ۲۰۲۰ به بیشترین سود تاریخ خود در سال ۲۰۲۵ دست یابد.
اولین مدلی که با مدیریت دیمئو به بازار عرضه شد، مدل الکتریکی مگان بود که تعریفی لوکستر از محصولات رنو ارائه داد. آقای دیمئو برای رقابت با خودروسازان چینی مدلهای توئینگو، رنو ۵ و رنو ۴ را به بازار عرضه کرد که هویتی اروپایی دارند و با قیمتی به بازار عرضه میشوند که میتوانند با محصولات چینی رقابت کنند.
همکاری با کارخانه چینی جیلی و بهبود رابطه با نیسان از دیگر اقدامات آقای دیمئو است. او همچنین با مشارکت گوگل سیستم عاملهای اندروید را به ماشینهای رنو اضافه کرد.
در پنج سال مدیریت دیمئو ارزش سهام رنو ۸۰ درصد افزایش یافت. هئیت مدیره رنو اعلام کرده در جستجو برای یافتن جانشینی برای آقای دیمئو است و رسانهها پیشبینی کردهاند که مدیرعامل جدید از داخل شرکت انتخاب خواهد شد.
آقای دیمئو چندمین مدیر مهم در صنعت خودرو است که در ماههای اخیر از سمت خود کنارهگیری میکند. پیش از او، کارلوس تاوارش، مدیرعامل استلانتیس، ماکوتو اوچیدا، مدیرعامل نیسان و جیم روان، مدیر عامل ولوو جای خود را به مدیران تازه دادهاند.
نظرات کاربران