فرارو- ۱۹ خرداد ۱۴۰۴ سالروز تولد امین حیایی است. بازیگری که مسیر طولانی را پیموده است تا به شهرت و محبوبیت برسد.
به گزارش فرارو، امین حیایی موفقیت در دنیای تصویر را با تلویزیون آغاز کرد و بعد از مدتی در سینما به آن ادامه داد. او را میتوان یکی از نمونههای خاص سینمای ایران دانست که به واسطه انتخابهایش در بازیگری توانسته هویتی مستقل برای خود بسازد.
رفت و برگشت بین سینما و تلویزیون
امین حیایی پیش از آنکه در قامت یک بازیگر بزرگ و درجهیک شناخته شود، مسیر پرپیچوخمی را از تلویزیون تا سینما پیمود. نخستین حضور او در سینمایی «دوهمسفر» بود ؛ اما آنچه باعث دیدهشدنش شد، بازی در سریال پرطرفدار «همسران» بود. موفقیت در تلویزیون، سکوی پرتابی شد برای حضور جدیتر در سینما، جایی که حیایی با نقشهای جدی پا گذاشت اما با نقشهای کمدی به اوج رسید.
حضور جدی امین حیایی در سینما با نقشآفرینی در فیلمهایی به کارگردانی چهرههایی چون داریوش فرهنگ و سیروس الوند همراه بود؛ آثاری که درام بودند. با این حال، تواناییاش در ایفای نقشهای متفاوت باعث شد که خیلی زود در آثار کمدی نیز بدرخشد. دهه ۸۰ را میتوان دوران طلایی حیایی در سینما دانست. بازی در فیلم «مزاحم» با حضور «خسرو شکیبایی» و زنپوشی او، ترکیبی از جسارت و خلاقیت بود که توجه تماشاگران را جلب کرد و مسیر شهرت را برایش هموار ساخت.
شکلگیری زوج حیایی- گلزار
در ادامه همین دهه، فیلم «مهمان مامان» به کارگردانی داریوش مهرجویی نقطه عطفی در کارنامه بازیگریاش شد. حیایی در این فیلم توانست ابعاد تازهای از تواناییهای بازیگریاش را به نمایش بگذارد. اکران فیلم پرفروش «کما» نیز نهتنها موفقیت تجاری به همراه داشت، بلکه شکلگیری زوج هنری او و محمدرضا گلزار، تبدیل به یکی از پولسازترین ترکیبهای سینمای دهه ۸۰ شد.
یکی از نقشهایی که شخصیتسازی متفاوتی از حیایی ارائه داد، کاراکتر «بیژن قالپاق» در فیلم «اخراجیها» بود؛ نقشی که بعدها در آثار دیگر تقلید شد. البته، بازی او در فیلم «قلادههای طلا» که به اتفاقات سال 1388 میپرداخت، حاشیههایی را به همراه داشت.
رویکرد جدید در انتخاب نقش
اگر بخواهیم دو نقطه مهم در کارنامه بازیگری حیایی را برجسته کنیم، باید از «مهمان مامان» بهعنوان قله کمدی و از «شعلهور» بهعنوان آغاز دوران جدید نقشهای جدی او یاد کنیم. همکاری اش با «حمید نعمتالله» در این فیلم و همچنین در «قاتل و وحشی» که هنوز فرصت اکران پیدا نکرده نشان از رویکرد متفاوت حیایی در دهه اخیر دارد.
ورود او به برنامه استعدادیابی «عصر جدید» بهعنوان داور، چهرهای تازه از او را در قاب تلویزیون نمایش داد. فیلم سینمایی «برف آخر» برایش سیمرغ بلورین به همراه آورد و «زیبا صدایم کن» نشان داد که حیایی هنوز در اوج است.
کارنامه شکست حیایی
سال 1398، امین حیایی دو فیلم سینمایی «درخونگاه» به کارگردانی «سیاوش اسعدی» و «چشم و گوش بسته» ساخته فرزاد موتمن را روی پرده نقرهای داشت، آثاری که جمعاً به ۲ میلیارد تومان فروش رسیده اند.
آن زمان این طور تحلیل شد که حیایی که به عنوان عنصری برای فروش بیشتر یک اثر سینمایی محسوب میشد، احتمال دارد مخاطبان سینمایی خود را از دست داده باشد.
از قلادههای طلا تا قاتل وحشی
امین حیایی در فیلم «قاتل وحشی» به کارگردانی حمید نعمتالله، نقش یک فرد معتاد و از دست رفته را بازی کرده است. شخصیت امین حیایی در «قاتل وحشی» یک فرد معتاد و درگیر با مواد مخدر است. در واقع، امین حیایی در این فیلم، یک شخصیت گم شده و بیهدف را بازی میکند.
حیایی معتقد است که فیلم قاتل وحشی میتوانست یکی از پرسروصداترین فیلم های تاریخ سینمای ایران باشد.
غیر از قاتل وحشی یکی از جنجالی ترین نقشهای حیایی در فیلم قلادههای طلا بود و امین حیایی پس از ایفای نقش در این فیلم مورد انتقاد قرار گرفت. او در گفتگویی بایکوت شدن در سینما پس از این فیلم را تأیید کرد. او گفت که فیلم قلادههای طلا ساخته ابوالقاسم طالبی، شعارهای غلو شده دارد که مردم دوست ندارند و از بازی در آن پشیمان است.
نظرات کاربران