کی‌ام‌سی شدو؛ رقیب 207 توسط کرمان‌موتور معرفی شد‌

فرارو–  کی‌ام‌سی شدو را می‌توان تلاش کرمان موتور برای گسترش سبد محصولات و بهره‌برداری از ظرفیت پلتفرم اختصاصی دانست؛ هرچند بررسی پیوند عمیق این پلتفرم با ساختار جک J4 حاکی از حضور پررنگ شرکای چینی در مساله بومی‌سازی است. انتشار نخستین تصاویر رسمی از شدو، توجه بخشی از بازار را جلب کرده اما محوریت بحث‌ها غالبا حول میزان استقلال فنی و سطح داخلی‌سازی پروژه در مقایسه با نمونه‌های موجود می‌چرخد.

به گزارش فرارو؛ پلتفرم PS1 که ریشه آن به همکاری‌های پیشین با جک بازمی‌گردد، حالا قرار است در قالب یک هاچ‌بک جای خالی مدل‌های جمع‌وجور در بازار را پر کند؛ اما دامنه تغییرات فنی نسبت به جک J4 محدود بوده و بخش عمده اجزای فنی و سیستم انتقال قدرت تغییری نکرده است.

بازتعریف ظاهر و امکانات در قاب محدود فنی

شدو به عنوان محصولی متفاوت از سدان ایگل معرفی شده است.  با اینحال، مقایسه جزئیات طراحی و ساختار بدنه نشان می‌دهد تغییرات اصلی عمدتا به نمای جلو، طرح چراغ‌های عقب و برخی ادوات کابین محدود شده است.

الهام‌پذیری از فرم‌های مرسوم خارجی و تلاش برای استفاده از تجهیزات مدرن‌تر نظیر پنل دیجیتال و نمایشگر افقی،  تا حدی ظاهر محصول را بهبود بخشیده اما همچنان بخش قابل توجهی از اجزای داخلی و سامانه‌های تعلیق و انتقال نیرو مشابه با مدل‌های قبلی این گروه به حساب می‌آید.

در کابین، امکاناتی مانند سانروف و نمایشگر میانی پیوسته به‌ چشم می‌خورد؛ اما کماکان برخی تجهیزات ایمنی یا سامانه‌های کمک‌راننده جدید، مطابق استانداردهای جهانی یا حتی رقبای وارداتی، دیده نمی‌شود.

شدو کجای رقابت است؟

شدو

شدو با همان موتور ۱.۵ لیتری و گیربکس CVT عرضه خواهد شد؛ ترکیبی تکراری در محصولات اقتصادی چند سال اخیر کرمان‌موتور که گرچه مصرف سوخت قابل قبولی دارد اما از حیث فناوری در رده ابتدای جدول رقابتی قرار می‌گیرد. توان خروجی ۱۰۴ اسب‌بخار و گشتاور ۱۳۷ نیوتن‌متر برای ترددهای شهری مناسب است اما در مقایسه با استانداردهای جهانی و برخی رقبای داخلی، ضرورت ارتقای فنی این پیشرانه بیشتر نمایان می‌شود.

نبود برخی امکانات ایمنی نوین و اتکا به قطعات وارداتی، احتمال چالش قیمت‌گذاری و خدمات پس‌ازفروش را دوچندان خواهد کرد؛ در حالی که بازه زمانی تولید آزمایشی، تجاری‌سازی و تحویل مشتری (بین زمستان ۱۴۰۳ تا پاییز ۱۴۰۴) نسبت به آنچه در برنامه‌های اولیه وعده داده شده بود، چند ماه تأخیر دارد (دست‌کم سه تا شش ماه نسبت به برخی وعده‌های قبلی به تأخیر افتاده است).

تجربه بازار نشان داده عمده موفقیت‌های چنین پروژه‌هایی بیش از هرچیز به کیفیت اجرا، سطح خدمات پس‌ازفروش و سیاست‌گذاری‌های قیمت وابسته خواهد بود؛ سه متغیری که طی سال‌های گذشته بارها عامل تردید مصرف‌کننده در بازار خودرو شده‌اند.




ویژگی
توضیحات  


پلتفرم
اختصاصی کرمان موتور (PS1)، اصلاح‌شده بر پایه جک J4  


مدل خودرو
هاچ‌بک ملی، نسخه بومی‌شده ایگل  


موتور
۱.۵ لیتری، چهار سیلندر، ۱۰۴.۵ اسب‌بخار، ۱۳۷ نیوتن‌متر گشتاور  


گیربکس
اتوماتیک CVT، انتقال نیرو به محور جلو  


طراحی
تفاوت چهره جلو و عقب، داشبورد مدرن با پنل دیجیتال، فضای متوسط کابین  


امکانات
سانروف، تهویه اتوماتیک، کروز کنترل، فرمان مدرن، نمایشگر دیجیتال و شیفتر الکترونیکی  


وضعیت پروژه
حدود ۵۵ درصد پیشرفت تا دی ۱۴۰۳، تولید نمونه اولیه از زمستان ۱۴۰۳، آغاز عرضه سراسری از پاییز یا زمستان ۱۴۰۴ 


رقبای اصلی
پژو 207i، سایپا آریا، سایر هاچ‌بک‌های داخلی و مونتاژی

منبع

مطالب پیشنهادی

اشتراک‌گذاری این مطلب:

نظرات کاربران

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *